Пустинните ветрове на уахабизма

Пустинните ветрове на уахабизма

103 views
0

На икономически форум в края на октомври 2017 саудитският престолонаследник Мохамед бин Салман обеща да възстанови “умерения и толерантен” ислям в ултраконсервативната монархия. Какво представлява уахабизма и как е възникнал – обяснява Глен Бек в своята книга „Всичко е заради исляма“.

Глен Бек

 

Ислямът се роди в пустините на Саудитска Арабия. После се прероди и се завърна при първоначалните си корени. Мохамед ибн Абдул Уахаб, роден през 1703 г., е от първите ислямски реформатори. Той бил сунитски духовник от централната арабска пустиня, според когото ислямът се е покварил от „суеверия“ като почитането на капища и гробове на ранните мюсюлмани. Според Уахаб християните и евреите били „магьосници“, които вярвали в дявола и му се кланяли. Уахаб вярвал, че ислямът се е умърсил и отслабил под западното влияние: мюсюлманите забравили ясните напътствия на Мохамед жените да убивани с камъни за прелюбодеяние, а водачите на Близкия изток се предали пред изкушенията и удобствата на модерния свят. Водачите живеели в състояние на jahilyya, невежество, точно както жителите на Мека преди Мохамед. Уахаб твърдял, че може да спаси мюсюлманите от самите тях, като прочисти исляма от чуждите елементи и съживи вярата на пророка и последователите му.

Уахаб е бащата на съвременното салафитско движение. Salaf на арабски означава „наследник“ и се отнася до първите последователи на пророка – еквивалент на първите ученици на Исус. Уахаб призовавал за завръщане към чистия ислям от тези ранни поколения. Той проповядвал, че всички мюсюлмани трябва да бъдат салафисти – последователи на най-ранните ученици на Мохамед. Уахаб открил силен съюзник при племето на саудитите. Техният принц Мохамед ибн Сауд събрал армия, за да построи новата държава, а Уахаб осигурил религиозната страст и вяра за духовните й основи. Уахаб казал на Сауд: „Ти си водачът на новото поселище и мъдрец. Искам да ми се закълнеш, че ще водиш джихад против неверниците“. През 1774 г. Уахаб и Бин Сауд положили обща клетва и започнали десетилетен поход за обединяване на Арабия и създаване на праведен халифат, както сторил Мохамед хиляда години по-рано.

Съпротивата на арабските поданици на Отоманската империя се разраснала и саудитите придобили мощ и влияние. Ранната саудитска държава се разширила в Ирак и Оман. Уахаб и саудитите отричали правото на султана да бъде халиф и пазител на свещените градове Мека и Медина. Останките от халифата в Константинопол, Турция, били бледа сянка на някогашното величие от XIII век, когато империята се простирала от Европа до Индия. Според набожните мюсюлмани покварените халифи гледали само да пълнят харемите си с красиви жени и да трупат материални богатства. Ислямските водачи не се интересували от разпространението на Божието слово, проповядвано от пророка. Вместо да бъдат верни на непроменимите и вечни закони, те се предали на изкушенията на модерния свят. В резултат последвали двестагодишни усилия за възстановяване основите на ислямската вяра и възраждането на исляма от времето на Мохамед. Това била духовна революция, но също и политическа. Както пророкът учи, и двете са неразделни в исляма. Днес тази философия е известна като „ислямизъм“. Използването на исляма за политически цели е революционна идеология, чиято цел е възраждането на бляскавия халифат, управлявал в зората на ислямския свят.

.. .Саудитското кралство се издигна в Арабския полуостров от пепелищата на Отоманската империя и заложи всичко, за да се превърне в най-правоверната салафистка държава в ислямския свят. Откриването на петрол там през 30-те одини на ХХ век от „Стандарт Ойл“, сега „Шеврон“, направи саудитите най-богатата и могъща династия в мюсюлманския свят.

…В двата века след завоюването на Египет от Наполеон ислямският свят се разкъсва от трусове и все повече запада. Има много теории какво да се прави, но мнозина смятат, че ислямът ще се обнови, само ако се завърне при най-чистите си извори от VII век. Само чрез съюз на политиката и религията в традицията на Мохамед мюсюлманите ще тържествуват над могъщите западни потисници. Утопията на салафистите, Уахаб от Саудитска Арабия и Саид Кутб от Египет, доказа тази брутална тенденция. Тоталитарните идеологии осигуряват лесни отговори за всичко, те изличават свободната мисъл и дебати и вместо това предписват цял нов начин на живот, до най-малките подробности. Тоталитаризмът създава черно-бял свят, без никакво въображение, в който черните са лошите, белите – добрите.

Но тоталитарните идеологии правят и друго: ликвидират свободата и морала. Тоталитаризмът позволява всичко, за да постигне целите си, включително убийствата на жени и деца. Американците щяха да научат това на собствен гръб.

Превод: Огнян Дъскарев

About author
Профилна снимка на Институт за свободен капитализъм "Атлас"

Институт за свободен капитализъм "Атлас"

Институтът за свободен капитализъм “Атлас” е независимо и неполитическо сдружение, което си поставя идеални цели. Създаден в София на 25 март 2010 г., Благовещение, от 13 предприемачи, икономисти, политолози и журналисти.

Email адресът Ви няма да бъде публикуван. Задължителните полета са маркирани*